Eva Škodová
Foniatrická klinika VFN
a 1.LF UK Praha
Technické a audiovizuální pomůcky , jsou-li správě používány, jsou v rozvoji komunikačních schopností důležitým pomocníkem terapeutů, rodičů i učitelů. Pro těžce postižené děti jsou často i prostředníkem k získání základních komunikačních dovedností.
V poslední době jsou na našem trhu dostupné tablety. Reedukaci a rehabilitaci vrozených i získaných poruch komunikace pak výrazně mění iPad. Díky jeho vestavěným funkcím mohou jeho vlastnosti využívat děti i dospělí se zrakovým, sluchovým, tělesným i motorickým postižením.
Velkou výhodou oproti počítači nebo notebooku jsou rozměry tabletu ( je o málo větší než běžný sešit). Je lehký a snadno přenosný. Lze ho umístit i na vozík nebo na přenosný stoleček, aby i pacient s pohybovými obtížemi mohl snadno ovládat dotykovou obrazovku.
Největší změny přináší tato audiovizuální pomůcka do speciálního školství, kde jsou již pro účely vzdělávání vyvinuty speciální vzdělávací aplikace. Tablet má pomocí wi-fi nebo speciální karty přístup k internetu – větší děti si tak mohou snadno obstarat doplňující informace a do tabletu si je uložit. Poznámky si mohou zapisovat přímo do aplikace k tomu určené. Pomocí obrázkových komunikačních tabulek nebo dotykové klávesnice mohou přímo komunikovat s okolím i děti, kterým mluvená řeč dělá větší potíže ( balbuties, dysartrie atp.).
Tablet má vestavěný fotoaparát a kameru –lze si tedy pořídit jakoukoli fotografii nebo videozáznam vlastního výkonu. Je-li tablet připojen on-line k internetu, lze si pustit televizi, rozhlas , přečíst denní tisk a komunikovat pomocí e-mailu z jakéhokoli místa, což velmi ocení zejm. imobilní pacienti ( nebo osoby nemocí upoutané na lůžko).
V rozvoji komunikačních schopností handicapovaných dětí začíná být iPad velmi významnou terapeutickou i motivační pomůckou. Proto tuto pomůcku začíná v praxi využívat stále více klinických logopedů. Velká část aplikací má předehraný obsah v podobě obrázků mnoha předmětů i situací, se kterými se dítě potkává při všech svých denních činnostech. Práce s iPad vyžaduje zapojení všech smyslů ( sluch, zrak, hmat i koordinace pohybu rukou). Velká část aplikací umí mluvit i komunikovat s dítětem. Bezprostřední nahrávka a její okamžitá reprodukce výrazně pomáhá zlepšovat sebekontrolu mluveného projevu.
Formou nejrůznějších interaktivních a didaktických her tak děti nejen lépe a rychleji vstřebávají nové poznatky, ale jsou i podstatně více motivovány. Logopedická terapie je baví, těší se na ni a doma pak cvičí potřebné dovednosti rády a dobrovolně ( pokud iPad mají). Zvláště rodiče dětí s těžším postižením komunikace velmi oceňují velké množství zábavného a současně užitečného materiálu ke cvičení. Díky této možnosti jsou domácí cvičení pro dítě i zábavou pro ně, a nestávají se jen další nutnou povinností.
Jednotlivé aplikace slouží k rozvoji rozumových schopností i komunikačních dovedností dítěte v předškolním i školním věku, lze je použít i pro dospělé poruchou fatických funkcí.
Možnost porozumět a dorozumět se se svým okolím , vyjádřit svá přání i pocity patří k základním lidským potřebám.
Některým dětem i dospělým lidem ale tuto potřebu i schopnost komunikovat odepřela příroda , nemoc či nešťastná náhoda.
V důsledku technického pokroku se dnes i pro ně nacházejí stále dokonalejší kompenzace jejich komunikačních potíží.
Audiovizuální pomůcky
- Technické a audiovizuální pomůcky jsou v rozvoji komunikačních schopností zdravého dítěte dobrou motivací, pokud jsou správně používány.
- Nikdy by se ale neměly stát náhradou komunikace.
- Pro handicapované děti jsou pak významným prostředníkem i zdrojem k získání základních komunikačních dovedností , bez nichž by dítě mělo výrazně ztíženo vzdělávání.
- V nejtěžších případech pak mohou sloužit jako komunikátor.
Pro děti, adolescenty i dospělé, kterým se v důsledku nejrůznějších onemocnění nebo úrazů již rozvinutá řeč zhoršila nebo ztratila, jsou pak technické pomůcky mnohdy jediným komunikačním kontaktem s okolím.
Tyto osoby dosud pro komunikaci využívaly různé podoby papírových komunikačních tabulek, náhradní komunikační systémy, PC programy nebo pomůcky s hlasovým výstupem.
Každá z uvedených možností alternativní a augmentativní komunikace má své výhody i nevýhody.
Audiovizuální pomůcky – Tablety
Rychlý technický pokrok v letech 2010 – 2011, kdy Apple uvedl na trh iPad, znamenal ve světě převrat asistenční komunikace.
- Je snadno použitelný pro děti i dospělé
- s tělesným postižením
- se smyslovým postižením,
- s poruchou autistického spektra
- s různým stupněm mentální retardace
iPAD – výhody
- malé rozměry ( je o málo větší než běžný školní sešit )
- lehký, snadno přenosný
- lze ho i fixovat na vozík nebo přenosný stoleček, aby i pacient s pohybovými obtížemi mohl snadno ovládat dotykovou obrazovku.
- Pomocí obrázkových komunikačních tabulek nebo dotykové klávesnice mohou přímo komunikovat s okolím i osoby, jejichž mluvená řeč je nesrozumitelná, nebo ti, kterým mluvená řeč činí velké potíže.
Vestavěný fotoaparát a videokamera se zvukem
- možnost pořídit si fotografii nebo videozáznam v jakékoli fázi vlastního výkonu a uchovat ho např. pro pozdější hodnocení efektu terapie
Přístup k internetu pomocí wi-fi nebo speciální karty 3 G
- lze si snadno obstarat potřebné informace a do tabletu si je uložit
- lze přijímat i odesílat elektronickou poštu
- sledovat televizi
- poslouchat rozhlas
- přečíst denní tisk
- komunikovat pomocí e-mailu z kteréhokoli místa
- odesílat e-mailem fotografie a krátká videa, pořízená tabletem
Tyto funkce jistě nejvíce ocení osoby s omezenou hybností i osoby dlouhodobě upoutané na lůžko.
iPAD – nevýhody
- Pořizovací cena je pro většinu handicapovaných stále vysoká.
- V ČR zatím chybí větší informovanost o možnostech využití této novinky jak mezi osobami s handicapem a rodiči postižených dětí, tak mezi odborníky.
- iPad je zatím považován spíše za drahou módní hračku než za velmi užitečného pomocníka.
- Chybí více aplikací přeložených do češtiny nebo pro ni upravených.
- Předmětem jednání je i možnost získat na tuto pomůcku finanční příspěvek jako na pomůcku kompenzační.
Iniciativa i-Sen
- základní informace o dostupných aplikacích a možnosti jejich získávání
- základy techniky práce s iPADem
- nabídku kurzů pro práci s iPADem
Iniciativa iSen – cíle:
- překládat novinky do češtiny
- aplikovat zahraniční zkušenosti do českého speciálního vzdělávání
- vybírat, zkoušet a recenzovat vhodné aplikace
- vytvořit systém poradenské služby k této problematice
- ukázat možnosti využití pro komunikaci
- ukázat možnost využití pro terapii poruch komunikace u osob, které mají ztíženou komunikaci s okolím.
Více o iniciativě i-Sen naleznete na www adrese www.i-sen.cz
iPAD – využití pro terapii poruch komunikace
- iPad je dobře využitelný pro terapii dětí i dospělých
- Vyžaduje zapojení všech smyslů ( sluch, zrak, hmat i koordinaci pohybu rukou).
- Velká část aplikací má předehraný obsah v podobě obrázků a situací, se kterými se dítě i dospělý denně setkává.
- Jednotlivé aplikace umí komunikovat – iPad je interaktivní.
- Možnost bezprostředního zvukového záznamu a jeho okamžitá reprodukce výrazně pomáhají zlepšovat sebekontrolu mluveného projevu.
- iPAD je vynikající motivační a kompenzační pomůcka, doplňující klasickou logopedickou péči (zejm.dlouhodobou).
iPAD – využití pro terapii poruch komunikace
- Jednotlivé aplikace slouží k rozvoji rozumových schopností i komunikačních dovedností dítěte v předškolním i školním věku.
- Ve starším školním věku a adolescenci je motivační pomůckou zejm. při dokončování úpravy artikulace, pro kterou dítě nebylo motivováno dříve.
- V dospělosti lze mnoho aplikací využít i k rehabilitaci poškozených fatických funkcí, ke zlepšení mluveného i písemného projevu těžce sluchově postižených atp.