Eva Škodová
Foniatrická klinika 1.LF UK a VFN, Praha
Subkatedra foniatrie, audiologie a
klinické logopedie , IPVZ Praha
VÝVOJ ŘEČI
Vývoj řeči nelze oddělit od vývoje ostatních schopností člověka.
Není proto možné rozvíjet dětskou řeč na úrovni, která by měla odpovídat věku, pokud celkový vývoj všech schopností a dovedností dítěte neprobíhá tak, jak bychom si představovali a přáli.
Morávek,M.: Lidská řeč. Orbis Praha 1969
VÝVOJ ŘEČI u dětí s vadou sluchu
Vývojové i získané poškození sluchu s následnou omezenou schopností nebo neschopností komunikace mluvenou řečí je vždy závažným postižením vývoje celé osobnosti.
Faktory, ovlivňující vývoj řeči:
- Včasná diagnostika sluchové vady
- Typ a stupeň sluchové vady nebo poruchy
- Včasné přidělení vhodného sluchadla (implantace)
- Úroveň intelektu
- Stupeň vývoje
– hrubé i jemné motoriky
– zrakové percepce
– sluchové percepce
- Rodinné ( výchovné ) prostředí
- Další možné kombinace a komplikace
(mentální retardace, vada zraku, anomálie mluvidel, tělesné postižení, epilepsie, psychické poruchy apod.) - Křik je prvním komunikačním projevem dítěte po příchodu na svět.
- Křik později nabývá signálního významu.
VÝVOJ ŘEČI předřečové období – křik
Křičí všechny děti
( i děti s vrozenou vadou sluchu )
Rozezná-li matka křik z hladu od křiku z bolesti a zachází-li s dítětem podle toho, pomáhá mu tím jeho křik rozlišovat.
Tím se tento nejprimitivnější slovník každého dítěte dále obohacuje a zpřesňuje.
U dětí s těžšími poruchami sluchu a hlubokou mentální retardací zůstává křik často jedinou formou komunikace.
Vývoj artikulace – křik
První hlasové projevy
Křik ( reflex )
Z hlediska fonetického je zbytečné zvuky prvního křiku blíže určovat, protože vznikají bez aktivní účasti mluvidel.
První křik má vždy měkký hlasový začátek
Později se křik diferencuje :
- příjemné vjemy – měkký hlasový začátek
- nepříjemné vjemy – tvrdý hlasový začátek
VÝVOJ ŘEČI – předřečové období – broukání
Broukání
- začíná koncem 6.týdne
- obsahuje samohlásky a různé zvuky, související se sáním a dýcháním
- k samohláskám později přidává další zvuky, objevují se některé souhlásky
- Dítě začíná reflexně napodobovat zvuky, které slyší ze svých vlastních úst.
- Upevňuje si tak spojení mezi sluchem a pohybem svých mluvidel.
- Současně se snaží napodobit zvuky, které slyší odjinud.
- Daří se mu to tím snáze, čím jsou zvuky bližší jeho artikulačním schopnostem.
- Náhodně vznikající zvoučky ( prefonémy) se podobají hláskám lidské řeči
Zvoučky ( prefonémy) se vyskytují jako pudový projev
– u dětí všech národů a ras
– u dětí slyšících i neslyšících
- počáteční broukání je hrou s mluvidly
- dítě zároveň vnímá pohyby mluvidel pohybovým smyslem
Vytváří se primární okruh řeči ( motoricko-kinestetický ).
VÝVOJ ŘEČI – předřečové období – žvatlání
Žvatlání
- Dítě začíná napodobovat zvuky z okolí.
- Postupně začíná napodobovat své vlastní zvuky.
- Provádí vlastně „průpravná cvičení“ svých mluvidel pro pozdější schopnost artikulovat
- Slyšící dítě začíná srovnávat sluchem své zvuky se zvuky, které slyší z okolí.
VÝVOJ ŘEČI – u dětí s vadou sluchu
- Broukání ustává přibližně v době, kdy normálně slyšící dítě začíná vlastní zvuky kontrolovat sluchem.
- Dítě s těžkou vadou sluchu tuto kontrolu nemá.
Na počátku rehabilitace sluchu a edukace řeči je u nejmenších dětí nutné začít co nejdříve využívat spontánního žvatlání a broukání – dítě se od počátku naučí používat hlas a nezůstane „ tiché“.
Vývoj artikulace – žvatlání
Žvatlání
- je pozvolný přechod z broukání do období napodobovacího broukání a žvatlání.
- Dítě je upoutáváno i pohybem úst a výrazem tváře mluvícího – zapojuje zrak.
- „Zrak bývá pro odezírání některými autory přeceňován. Často dítě pozoruje spíše oči mluvícího, protože ho upoutává jejich lesk.“
( Ohnesorg,K.: Fonetika pro logopédy, SPN Praha 1974)
Dítě začíná vnímat zvuky, které tvoří
- smyslem pohybovým
- smyslem sluchovým
- smyslem zrakovým
Vytváří se sekundární okruh řeči
( motoricko-kinesteticko-akustický )
Rozvoj motoriky umožňuje dítěti samostatný pohyb:
- dítě má možnost aktivně vyhledávat nejrůznější předměty i situace
- hmatem získává další nutné informace o předmětech z okolí
- aktivně cvičí i pohyb mluvidel
Rozvoj zrakového vnímání je pro sluchově postižené dítě velmi důležitý:
- zrak je nejdůležitějším kompenzačním smyslem
- úroveň zrakového vnímání a zraková paměť má klíčový vliv na rozvoj schopnosti odezírat
Při edukaci řeči je třeba co nejdříve začít využívat doby, kdy se dítě přirozeně soustředí na obličej mluvícího: zvyká si tak na odezírání přirozenou cestou.
Vývoj artikulace – Rozumění řeči a její napodobení
- Dětské zvoučky se začínají upevňovat a přibližovat se zvukově článkovaným hláskám mluvy nejbližších osob.
- Dítě si nebrouká jen pro sebe, ale již začíná reagovat na podněty z okolí, a tyto podněty napodobovat.
- Jeví radost, když na jeho projevy okolí svou řečí reaguje.
- Zvyká si navazovat s okolím kontakt řečí.
- Začíná řeči rozumět.
VÝVOJ ŘEČI – předřečové období – rozumění
Rozumění
Dítě rozumí velkému množství slov dříve, než samo začne mluvit.
- reaguje pohybem, smíchem nebo projevy nevole
- snaží se napodobit slyšená slova
- jeví výraznou radost, když na jeho zvuky okolí reaguje
Dítě s těžkou sluchovou vadou většině izolovaných slov bez konkrétního názoru většinou nerozumí.
Rozumění řeči a její napodobení
Melodie řeči
- Reakce dítěte ještě není vyvolávána obsahem slov.
- Jde o reakci na melodickou modulaci mluvního projevu dospělých.
- Významnou úlohu pro porozumění má i gestikulace a mimika mluvící osoby
Melodie řeči je prvním funkčním prvkem v mluvních projevech dětí:
- slyšící dítě ji vnímá nejdříve
- může ji nejsnáze napodobit
- melodie řeči má sdělovací charakter
Pokusy bylo opakovaně zjištěno, že reakce slyšícího dítěte byla stejná na věty obsahující různá slova, pokud rytmus a melodie věty byly totožné.
VÝVOJ ŘEČI – předřečové období – pasivní slovník
Neverbálním chováním dává dítě najevo , že mluvené řeči rozumí, i když samo ještě nemluví.
- začíná neverbálně komunikovat
- vytváří si pasivní slovní zásobu
Neverbální signály jsou vrozené, instinktivní a vývojově starší než mluvená řeč.
Během života se mění: v mládí jsou pohyby svižnější a výraz tváře živější. Postupné stírání neverbálních projevů patří k příznakům stárnutí.
VÝVOJ ŘEČI – u dětí s vadou sluchu
Neverbální chování a komunikace
- Pro děti s těžší vadou sluchu je neverbální komunikace často jedinou formou komunikace v raném věku.
- Malé slyšící dítě instinktivně odhadne postoje mluvícího člověka k tomu, co říká, i ke komu hovoří.
- Dítě s těžkou vadou sluchu nedovede
– rozeznat ani napodobit melodii řeči
– rozeznat ani napodobit emoce v hlasovém projevu
– jeho melodie řeči nemá sdělovací charakter
Zkreslené modulační faktory negativně ovlivňují srozumitelnost řeči v pozdějším věku i přesto, že dítě vyslovuje většinu hlásek správně a jeho řeč je gramaticky správná.
Neverbální komunikace
Neslyšící lidé nevnímají zvuky:
- soustředí se na to, co je viditelné
- schopnost porozumět řeči těla si spontánně rozvíjejí
- jsou od raného věku přizpůsobováni kultuře slyšících lidí
- rozumí neverbálním projevům slyšících lidí, nedovedou již ale rozpoznat rozpor mezi obsahem mluveného slova a neverbálním chováním
Slyšící lidé vnímají zvuky i to, co je viditelné
- schopnost porozumět řeči těla spontánně klesá po 3. roce věku
- s rozvojem mluvené řeči dítě věnuje větší pozornost obsahu slov
- postupně dítě dovede rozpoznat rozpor mezi obsahem mluveného slova a neverbálním chováním
- Vlastní řečová produkce se vytváří ze základních zvukových projevů ( smích, pláč ).
- První slova jsou tvořena opakováním stejných slabik.
- Opakování má pro další rozvoj řeči klíčový význam
– dítě opakuje co slyší i co vidí
– zpočátku rozliší nejvýše dvě slabiky, na která delší slova zkracuje
Opakování
dítě s vadou sluchu také opakuje co slyší i co vidí:
- Při nácviku porozumění i opakování (pojmenování) je nutné předkládat vždy konkrétní předmět nebo obrázek, doprovázený příslušným slovem- příp.krátkou větou.
- Dítě musí mít možnost současně odezírat.
- Zpočátku volíme
- jednoslabičná slova s dobře viditelnými souhláskami
- dvouslabičná slova s rozdílnými samohláskami v otevřených slabikách.
- dítě s lehkým stupněm vady napodobí vzor lépe
- dítě s těžším stupněm vady mírně stagnuje již na tomto stupni vývoje řeči
- Děti s těžšími poruchami sluchu v kombinaci s mentální retardací stagnují déle (nejhůře postižení zůstávají na tomto stupni vývoje řeči )
VÝVOJ ŘEČI – aktivní slovník – opakování
1 – 2 roky : dítě postupně opakuje
- jednoduché zvuky
- jednotlivé slabiky
- jednotlivá slova
2 – 3 roky: – slovní spojení, celé věty
- Ani zdravé dítě v počátcích rozvoje řeči není schopno opakovat dlouhé nebo artikulačně náročné slovo.
Děti s těžšími poruchami sluchu nejsou schopny opakovat artikulačně náročná slova nebo věty ani ve vyšším věku.
VÝVOJ ŘEČI – motorika ( 1 – 2 roky )
- mezi prvním a druhým rokem života dítěte nastává prudký rozvoj pohybových schopností.
- samostatný pohyb umožňuje dítěti prohlížet předměty ze všech stran a aktivně vyhledávat nejrůznější podněty.
- Schopnost samostatně chodit a zručněji manipulovat s hračkami má výrazný vliv na rozvoj rozumových schopností.
Děti se sluchovými vadami nemají vývoj pohybových schopností výrazně omezen.
VÝVOJ ŘEČI – aktivní slovník ( 2 – 3 roky )
Zdravé dítě
– vytváří se obsahová stránka řeči
– slovní zásoba dále narůstá ( slovní druhy )
– verbální paměť
– tvoří jednoduché věty, tj.delší pohybové sekvence.
– nedovede ještě tvořit přesné pohybové vzorce
– hlásky, které neumí vyslovit, nahrazuje
VÝVOJ ŘEČI – u dětí s vadou sluchu
Obsahová stránka řeči se vytváří obtížněji a pomaleji
- slovní zásoba dále narůstá jen na úrovni konkrétních slov
- dítě si začíná osvojovat slovní druhy
- začíná se vytvářet verbální paměť
Dítě s lehčí sluchovou vadou začíná tvořit jednoduché věty:
- nedovede ještě tvořit přesné pohybové vzorce
- hlásky, které neumí vyslovit, nahrazuje
- přetrvávají dysgramatismy zejm. ve tvarosloví
VÝVOJ ŘEČI – u dětí s vadou sluchu – aktivní slovník ( 6 let )
nedoslýchavost
– lehké opoždění vývoje řeči
– modulační faktory řeči jsou narušeny lehce
– obsahová stránka řeči je přiměřená věku
– artikulace s přetrvávající poruchou výslovnosti sykavek
- Lehká nediagnostikovaná nedoslýchavost je často zaměňována za dyslalii ( zvl. není-li vývoj řeči výrazně opožděn).
- Pozná se i podle déle trvající a obtížné úpravy sykavek.
- V těchto případech je vždy nutné audiologické vyšetření.
VÝVOJ ŘEČI – u dětí s vadou sluchu – aktivní slovník ( 4 – 5 let )
dítě s těžší sluchovou vadou:
- rozvoj obsahové stránky řeči závisí na úrovni intelektu
- v těžších případech přetrvává výrazné opoždění vývoje řeči
- rozvíjí se chápání významů slov
- tvoří se základní gramatická struktura řeči
- plně využívá odezírání a hmatovou kontrolu při úpravě artikulace
- začíná komunikovat v krátkých větách s dysgramatismy
VÝVOJ ŘEČI – u dětí s vadou sluchu – aktivní slovník ( 6 let )
– rozvíjí se formální stránka řeči – artikulace
– vývoj fonematického slyšení je opožděn
- porucha všech modulačních faktorů řeči
– řeč je nápadná, špatně srozumitelná
– vada musí být korigována sluchadly
– plný rozvoj komunikačních schopností závisí na intelektu dítěte
V nejtěžších případech je vývoj řeči vždy omezen.
těžká sluchová vada
- vždy opožděný vývoj řeči
- porucha všech modulačních faktorů řeči
- řeč je nápadná, špatně srozumitelná
- vada musí být korigována sluchadly
- rozvoj komunikačních schopností závisí na intelektu dítěte
Včasné rozpoznání vady a přidělení sluchadel odpovídající kvality má klíčový význampro rozvoj intelektu a tím i řeči.
Podmínky k rozvoji komunikace – u dětí s vadou sluchu
- Začít co nejdříve – využít spontánního žvatlání a broukání
- Využívat a procvičovat zbytky sluchu, procvičovat při hrách hmat
- Využít období s přirozeným soustředěním dítěte na obličej mluvčího pro přirozený nácvik odezírání
- Na každý pokus o komunikaci vždy reagovat
( řečí, úsměvem, pohybem, dotykem )
- Pomocná gesta doprovázet řečí
( Nemělo by dojít k tomu, že dítěti „porozumíme“ a vyjdeme vstříc, aniž by se samo o komunikaci pokusilo ! )
- Využívat neverbální komunikaci – „řeč těla“.
Každý pohyb těla,postoj, přirozená gesta, výraz obličeje napomáhá porozumění a má tak pro komunikaci značný význam.
Literatura
- Holmanová,J.: Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Septima Praha 2002
- Janotová, N.: Reedukace sluchu sluchově postižených dětí v předškolním věku.
Septima Praha 1996
- Morávek,M.: Lidská řeč. Orbis Praha 1969
- Ohnesorg,K.: Fonetika pro logopedy. Skriptum SPN Praha 1974
- Strnadová, V.: Hádej, co říkám. MZ ČR 1998
- Škodová,E., Jedlička,I. a kol.: Klinická logopedie. Portál 2003
- Říčan,P.,Krejčířová,D. a kol.: Dětská klinická psychologie. Grada Publishing Praha 1997
- Vymlátilová,E.: Problematika sluchových vad z hlediska klinické psychologie. In: Škodová,E.,Jedlička,I. a kol.: Klinická logopedie, Portál 2003
Další informace naleznete také na www stránkách www.klinickalogopedie.cz